Cum sa faci o campanie basic pe Twitter

Image representing Twitter as depicted in Crun...
Image via CrunchBase

În cele peste 18 luni de experiență pe care am adunat-o în online-ul românesc, am pus umărul la câteva campanii pe Twitter, fie ca participant – observator, fie ca generator al campaniei. Majoritatea acțiunilor de genul ăsta pleacă de la agenții și sunt susținute de clienți mari, cu bugete consistente.

Ce te faci dacă nu ai un așa buget la dispoziție? Te apuci să îți faci singur prezența online. Nu-i recomandat, pentru că îți ia mai mult, rezultatele vin mai greu, însă e și asta o soluție. M-am gândit, în primul rând, la firmele mai mici, la retailul mic, la cei care nu își permit să plătească și fee-ul de agenție, pe lângă campanie în sine.

Nu, nu-i vorba de promoted tweets. E vorba de câteva mecanisme destul de simple, prin care orice utilizator de Twitter poate să ajungă să construiască o campanie scurtă pe Twitter. Trebuie doar să urmezi câțiva pași.

Pasul 1 – Contul de Twitter

Deși e evident că nu poți să faci o campanie pe Twitter fără să ai cont, trebuie să mai clarificăm câteva elemente din profilul pe care ți-l construiești în rețeaua asta socială. Poza e foarte importantă – trebuie să fie cât mai vizibilă în format mic, să fie clară și aerisită. Nimeni nu vrea să îți vorbească dacă nu înțelege ce naiba ai pus la avatar. Nu uita nici de descriere, pe care trebuie să o faci cât mai clară în 140 de caractere, maximul admis de Twitter. Include acolo viziunea(scurtă) a companiei tale sau misiunea, ca să știe oamenii cu cine au de-a face. Lângă descriere îți va apărea oricum și site-ul, așa că nu trebuie să dai prea multe detalii.

Pasul 2 – Urmărește discuții și oameni

În România sunt undeva la 50-55.000 de conturi de Twitter. Nu trebuie să vezi ce scrie toată lumea. Recomand cu căldură Twitter Advanced Search – unde scrii două-trei cuvinte cheie legate de business-ul tău, de produsele tale sau de serviciile pe care le oferi. Gândește-te care sunt elementele cu care are contact lumea cel mai mult și despre care le e cel mai la îndemână să vorbească. Stabilește de aici una sau două direcții în care poate să se ducă ideea ta de campanie.

Pasul 3 – Conceptualizează

Sună urât cuvântul ăsta. Însă exact asta trebuie să faci, ca să poți să mergi mai departe. Rezumă într-o frază campania la care te-ai gândit.

De exemplu: Oare la ce se gândesc oamenii când stau #lamasa (campanie pentru cineva din segmentul food). Sau care e muzica ta preferată #lavolan? (campanie pentru un radio, pentru o casă de discuri, pentru un bar, etc.). Sau Știm că toată lumea se joacă pe calculator. Ce #jocurideseară vă plac cel mai mult?

În fraza care îți definește campania, trebuie să ai un cuvânt de legătură, care adună toate tweet-urile din jurul campaniei. Acela e hashtag-ul, care e bine să fie scurt, ușor de scris și ușor de integrat în propoziții.

Pasul 4 – Utilizatorii cu mulți urmăritori

Campaniile de pe Twitter nu pot fi susținute cu publicitate(cel puțin nu direct, de pe Twitter) și oricum ghidul ăsta nu despre asta vorbește. De asta, ia legătura cu utilizatorii de Twitter care au foarte mulți urmăritori. Ei te pot ajuta să dai campaniei reach-ul de care ai nevoie ca să îți promovezi serviciile/produsele.

Aici ai două variante:

1. Campania ta are și un iz social – poți să aduni oamenii care cred în cauza ta și atunci nu trebuie să îi plătești, dincolo de berea/ceaiul la care i-ai scos pe utilizatorii mari din campanie
2. Campania ta e pur comercială – plătești.

Pasul 5 – Urmărește și susține

Campania, după ce i-ai asigurat un grup de susținători pro bono sau plătiți, trebuie să fie încurajată constant de pe contul tău. Dă remindere, împinge oamenii să răspundă, pune întrebări, dă tweeturi amuzante despre campanie. Fii atent la ce se discută pe topicul lansat de tine şi răspunde la fiecare tweet relevant.

Urmărește desfășurarea de forțe cu ajutorul Tweetdeck sau direct pe Twitter.com(dând click pe hashtag).

Pasul 6 – Măsoară, Raportează și premiază

Pasul ăsta e foarte important – el îți arată dacă ți-a ieșit campania sau nu.

Numără câte Tweet-uri ai adunat pe cuvântul cheie setat de tine cu ajutorul Archivist-ului și vezi câți utilizatori de Twitter au fost prinși de campania ta. Nu uita să verifici că tot ce ai promis în campanie(follow-up, premii, articole) s-a întâmplat sau se va întâmpla. N-ai vrea să strici tot efectul campaniei cu un premiu uitat și un utilizator care strigă ”țeapă!”.

Dincolo de pașii ăștia, fiecare campanie poate să aibă particularitățile ei. Cei 6 sunt un minim pentru o campanie de bază.

Enhanced by Zemanta

9 thoughts on “Cum sa faci o campanie basic pe Twitter”

  1. Pingback: Cum sa faci o campanie basic pe Twitter - Ziarul toateBlogurile.ro
  2. As adauga si un 6B sau 7 la categoria follow-up: nu lasa contul in paragina dupa campania punctuala. Intretinerea conversatiei si dupa terminarea campaniei te va ajuta sa iti consolidezi pozitia pe temele vizate.

  3. Dani, e de dorit asta, insa trebuie sa ti-o incluzi in strategia anuala pe online. Uneori strategia asta nu exista 🙂

  4. Poti salva cautarile din advanced search si sa le vizualizezi in tweetdeck asa cum poti face cu o cautare normala?
    Si ca sa detaliez provocarea mea: unul dintre termenii vizati de mine este foarte utilizat global si am nevoie sa setez ceva de genul near:bucharest within:500km ca sa acopar toata Romania. Daca dau un search simplu pe twitter si aleg tweets near my, pierd posturile din tara 🙂

  5. Nu poti, din cate stiu, sa faci asta. Ca sa acoperi Romania, plaseaza punctul de raza in Brasov si spune-i sa caute within 500 km. Acoperi aproape toata Romania

  6. Pingback: Linkuri — Marius Sescu
  7. Daca tot te ocupi singur de contul de Twitter (ipotetic vorbind), atunci ar trebui si sa inveti cum sa atragi followeri. Si asta se face scriind statusuri interesante (care sa nu fie neaparat doar despre domeniul tau, de ex, ma zi si despre o melodie care iti place), implicandu-te in discutii cu parere pertinente, care chiar ajuta. Pe langa asta, nu transforma contul intr-unul de RT (adica sa dai rt la tot ce posteaza cei pe care ii urmaresti). O sa iti iei multe unfollow si block.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *