Mobile Marketing Conference – live blogging

Update:

Cuprins(click și te duce direct la secțiunea respectivă de live-blog):

  1. Dimensiunile Mobile Web în România, oportunitățile pentru advertiseri – Dragoș Stanca – F5
  2. Mecanisme, tactici și bune practici pentru optimizare campaniilor – Maia Novolan – Syscom Digital
  3. Interacțiunea dintre branduri și consumatori – Dan Vârtopeanu – Voxline Communication
  4. Studiu mobile marketing – Andrei Tudose – Unlock Research
  5. Distribuția cartelelor pre-pay – Michalis Kontos – Cosmos
  6. Mobile marketing magic – Dan Boabeș – Simplus
  7. Fidelizarea clienților prin soluții mobile – Carmen Holotescu – Timsoft
  8. Cum poți să folosești codurile 2D într-o campanie de mobile – Bogdan Apostol – Voxline
  9. Murfatlar – Maia Novoloan
  10. Casino Palace – Andrei Frimescu și Alina Constantinescu
  11. PartyTv – Dan Boabeș
  12. Petrom – Mugur Pătrașcu
  13. Nokia și Ursus – Aurora Enghiș

Începutul Mobile Marketing Conference s-a lăsat un pic așteptat, până a venit marea majoritate a invitaților și a participanților. Am profitat de partea asta să mai discut cu lumea prin sală și să fac primele poze cu Nokia N900.

20100513_008

Pentru început, Cristi Manafu ne povestește despre istoria de 2 ani a conferinței, MMC 2010 fiind a 3-a ediție. Anul ăsta aflăm despre idei, tendințe și soluții pentru brandurile care își doresc prezență pe media mobile. Vom avea parte și de câteva studii de caz, așa cum poți să vezi în agenda conferinței, deci se pot extrage soluții și din experiențele celorlalți.

Dragoș Stancalink prezentare, Director F5, deschide MMC2010. El ne vorbește despre mobile web, începând cu consumul de mobil, care se estimează că va crește cu 168%(2008-2012), la nivel internațional. La noi, creșterea din Aprilie 2009 până în Aprilie 2010 este de +3.5% pe site-urile clasice.

Avem și un prin concurs(premiul e o campanie de 1.800 euro pe site-urile mobile F5), ca să aflăm care e creșterea pentru site-urile mobile din România…….iar răspunsul este 162%, în perioada Aprilie 2009-Aprilie 2010, creștere înscrisă în trendul internațional.

Ce a contribuit la creșterea utilizării internetului mobil:

– telefoane și ecrane tot mai bune
– flat-rate la internetul pe mobil
– video pe mobile
– conținut

În ultima lună – peste 1 milion de vizite pe mobile websites ( conform SATI )

Principalele ingrediente din mobile web:

20100513_016

Întrebări

mobile web vs. aplicații – primul pas e o variantă mobilă a site-ului de produs. Aplicațiile vin ca un pas ulterior, după ce ai un model de monetizare.
banner? – mai bine decât nimic, dar trebuie să ducă la un mobisite
Când ceri o campanie pe mobil, cel mai bine e să ceri și un mobisite la pachet, unde să poți implica în cel puțin un fel cu utilizatorul care ajunge acolo – interactivitate

În loc de încheiere, Stanca ne-a prezentat o campanie Orange + LG, în care utiliztorii cu bluetooth activat la Universitate pot descărca un clip Voltaj – într-o săptămână au fost 100.000 de descărcări ale clipurilor.

Ce urmează?

Generare de leaduri, vânzări directe – bilete, aplicații, servicii.
Urmează soluții tehnice care să mărească timpul de expunere, bannere interactive.

Mi se pare putin dezamăgitor că se discută în continuare despre bannere, în condițiile în care mobile-ul oferă atât de multe alte posibilități de implicare a utilizatorilor.

Cuvât de încheiere – mobile-ul trebuie să facă parte din mixul de media, alături de web, tv, print, ooh

Bonus: CTR-ul pe mobile e de la 0,4 la 1,81% mai mare decât pe web 🙂
Concluzie – mobile web în România este ”first mover advantage” pentru companiile care vor să intre pe acest tip de media.
——————–

Dan Vârtopeanu ne-a prezentat Asociația de Mobile Marketing(www.mma-romania.com), care își dorește să reglementeze și să standardizeze piața de mobile din România. Ei vor să reunească publisherii, producătorii de aplicații, providerii de net pe mobil, agențiile și clienții de mobile.

Maia Novolan, de la Syscom Digital, unul din fondatorii Asociației de Mobile Marketing introduce câteva bune practici din mobile.

20100513_020

Început promițător – criza economică a fost un imbold pentru marketing-ul pe mobil, clienții începând să se orienteze și spre acest tip de media, în căutare de servicii de promovare mai ieftine, mai eficiente sau cu un alt tip de reach. Aflăm de la Maia cum trebuie să folosim baza de date cu consumatori, ca să putem derula campanii cât mai eficiente pe mobil.

Cuvântul cheie pe mobile media – personalizarea și localizarea în comunicarea cu consumatorul.

Mobile marketing-ul oferă rezultate aproape în timp real, spre deosebire de tv, radio sau ooh, similar cu campaniile online, în care urmărești evoluția day-to-day, hour-to-hour.

Un alt avantaj al mobile marketing-ului este reactivarea utilizatorilor incluși în campanii, după ce au fost contactați pentru prima oară – fii atent la modul în care cumpără, felul în care răspunde, tipul de produse de care e interesat, orele la care e activ. Dovada că mediul e nou – se testează mult, se încearcă diverse strategii pe segmente din baza de date, apoi se stabilește modul de lucru.

Cum se activează?

Prima abordare se face prin bazele de date anterioare sau din baze de date cumpărate. Se trimit vouchere, oferte speciale, concursuri, oferte atractive, ca să devină un cilent activ. Trebuie să îi dăm posibilitatea utilizatorului să intre în contact cu noi – telefon, SMS, website al promoției, etc.

Există posibilitatea să redirecționezi utilizatorul de mobil din sms direct spre un apel telefonic – se numește Click2Call

Exemplu: METRO – clienți silver și gold- proiect de reactivare și creștere a vânzărilor pe baza de date existentă. Rezultat – 16.000 de adrese aduse la zi, din 42.000 – 33%, însă mai multe detalii despre studii de caz aflăm la secțiunea de mai târziu.
——————–

Dan Vârtopeanu, Voxline Communications, ne povestește despre ”Cum pot brandurile sa interactioneze cu consumatorii in mediul mobil si bune practici pentru integrarea cu celelalte canale de comunicare” – adică branduri, consumatori, rezultate, canale, integrare 🙂 Și-a regândit titlul între timp.

20100513_023

Ideea principală de la început – a crescut viteza de reacție a clienților față de nemulțumirile cauzate de branduri – pe internet(social media), mobil(suni un prieten să te plângi)

20100513_024

Mobilul este instrumentul multimedia cu care se paote comunica instantaneu – facem poze, vorbim, dăm SMS-uri, intrăm pe internet.

Mobile-ul se aseamănă foarte mult cu social media, cu care se și integrează, în momentul în care utilizatorul folosește rețelele pe mobil – interacționezi direct și real-time cu clientul.

Dan ne pune la dispoziție un ghid de la Voxline, despre cum se poate face marketing-ul prin SMS – aici
———————

Andrei Tudoselink prezentare pe blogul lui Cristi Manafu, Client Service Manager, Unlock Research ne prezintă un studiu despre procentajele de folosire a telefonului mobil și a rețelelor sociale. În 2010, s-au axat pe comunicarea pe canale alternative, mergând mai departe de comunicarea prin sms și stabilirea unui mesaj relevant.

Majoritatea oamenilor folosesc mobilul pentru entertainment – muzică, jocuri, rețele sociale.(peste 30%)

Oamenii sunt din ce în ce mai reticenți la marketing-ul prin SMS – nu percep avantajele formei de comunicare. Reclamele trebuie să fie:

– utile
– relevante
– neagresive

Aștept prezentarea lui Andrei, pentru că graficele de distribuție a folosirii smartphone-urilor și a brandurilor de mobil sunt foarte interesante, dar greu de urmărit prin fotografii.

Pe mobil, oamenii își verifică mailul, caută informații sau stau pe Messenger 🙂 și îl folosesc atunci când sunt singuri, de acasă sau în trafic(mașină, metrou)

20100513_027

O informație foarte interesantă – Facebook este cea mai accesată rețea socială de pe mobil, cu majoritatea utilizatorilor frecvenți. Pe locul 2 este Hi5 și pe 3 LinkedIn. Desigur, dacă am vorbit de Facebook, au apărut în discuții Farmville sau Mafia… 😀 rumoare prin sală

Concluzie – mobile marketing-ul inițiază un dialog cu consumatorul, într-un mediu safe, în care să nu se simtă agresat. Informația poate fi adaptată la context, să îți alegi grupul cu care comunici. Participanții la campaniile mobile sunt ”early adopters”, deci deschiși la produse și tehnologii noi.

—————(pauza dupa prima sesiune)

Începem sesiunea a doua:

20100513_032

(updatez fiecare sesiune în momentul în care îi vine rândul)

cu
——————
Distributia si promovarea produselor de tip prepaid in sisteme alternative de retail – Michalis Kontos , eneral Manager, Cosmos Mobile

Compania Cosmos lucrează cel mai mult cu Cosmote, în regim de prepay, chiar daca lucrează și cu Vodafone sau Orange. 42% din Sim-urile lor sunt activate în prima lună de la cumpărare, 40% din punctele de vânzări își ating targeturile de vânzări – bun, am înțeles idea – ei sunt cei mai tari distribuitori de cartele Cosmote de la noi 🙂

În mod clar o să am nevoie de prezentarea dl.ui Kontos, pentru că prezintă foarte multe date tehnice. Încerc să fac un rezumat cât de cât inteligibil.

Ei s-au poziționat în București cu ajutorul Mall-urilor(AFI, Sun, Plaza) prin deschiderea unor Cosmote Concept Stores.

—————
Mobile marketing – is it magic? – Dan Boabes, Director General, Simplus

Magic, am zis 🙂 Ne-a provocat la un joc de spânzurătoare pe mobil, la 1800, cu premiu un telefon mobil. Lumea a început să dea SMS-uri. După care ne-a băgat total în ceață cu câteva abrevieri din domeniu, pe care nimeni nu le-a recunoscut. După care am făcut un experiment: cât rezită un telefon mobil în apă – rezultatul a fost filmat și va apărea pe Youtube, cu cele 10 secunde de activitate subacvatică a telefonului sacrificat.

Câteva greșeli de marketing mobil, de evitat:

Nu promova numărul de SMS în mod excesiv – e doar un mediu de promovare și se deviază atenția de la produs.
Nu genera un număr mare de mesaje de la un număr mic de participanți – grupul vânătorilor de premii, care nu prea cumpără produsul în mod normal
Nu folosi campanii bulk sms, fără un mecanism de răspuns – doar 3-9% din clienti sună la numărul din SMS, restul…liniște – soluție: folosește și sistem de voce pe numărul de SMS

Cum se face marketing mobil – exemple de afară:

Cum o să arăți la pensie – MMS/Internet – trimite poza și noi ți-o modificăm

——————-
Cum sa iti fidelizezi clientii prin solutii mobile – Carmen Holotescu, Director General, Timsoft

ClientFidel.net – o platformă de fidelizare a clienților de pe mobil – se adresează organizațiilor mici, care vor să fie în contact cu cei interesați de produsele și serviciile lor. Poți trimite informații în timp real și poți comunica interactiv cu clienții.

CLIENTFIDEL.NET este un instrument care se conecteaza cu absolut toate telefonele mobile existente. Este un serviciu în timp util, care este matur şi gata pentru a satisface nevoile impuse de o piaţă a marketingului pe telefonie mobilă, în plină expansiune aducand plusvaloare utilizatorilor şi creind oportunităţi noi de dezvoltare.

Exemplu concret – programarea la medic, prin sms – foarte puțin consumatoare de timp, deci utilă. Poți conversa direct cu secretariatul cabinetului, ca să stabilești când poți să mergi.

Ni se prezintă facilitățile – destul de complet, poți să faci cam orice cu baza de date – prelucrare, import, export. Din nou, e mai util să vezi prezentarea tuturor facilităților, n-are sens să le povestesc pe toate aici.

Cea mai utilă facilitate – poți să creezi quizz-uri pentru feedback, interacținue, concurs.

Am găsit pe site-ul lor și câteva studii de caz, dintre care unul despre cluburi și baruri – aici.

——————
Cum poti folosi mobisite-urile si codurile 2D intr-o campanie? – Bogdan Apostol, Business Development Manager, Voxline Communication

Sunt mai multe tipuri de coduri 2D:

56717512

QR Code – quick response code, Data matrix, Cool Data Matrix, Sema code, etc.

Ele se decodeaza cu camera foto a telefonului mobil si te trimite pe un mobisite sau apeleaza un telverde. Ce tare ar fi sa faci QR Code spam – sa dea telefoane la numere speciale 🙂

Avantajul – potențial viral, conținut ce poate fi dat mai departe.

Pune-l cât mai vizibil pe ambalajul de produs mainstream.

Din punctul meu de vedere, e destul de important să ai o cameră de peste 2 MP la telefon ca să te poți juca cu QR Codes, pentru că e foarte importantă claritatea cu care e citit codul, altfel nu ai cum să accesezi site-ul.
——————-

Q&A Time

Prima întrebare este despre contintul codurilor 2D – poate conține mai multe date decât o simplă adresă de web, însă nu prea e relevant.
Numărul de utilizatori de internet pe mobil : 5 Milioane de telefoane conectate la internet

Doar 30% din telefoane – smartphones au auto-focus, care e vital pentru folosirea codurilor 2D – mi s-a răspuns și la întrebarea pe care o aveam, nu pot să decodez codul 2D pe iPhone-ul 3G

Microsoft a înregistrat un patent – coduri 2D color – aici

Cum se ating obiectivele pe mobile – simplu, apelează la un expert 🙂

————————————————
Sesiunea 3 – Workshp-urile

20100513_052

Specialisti din agentii in marketing digital si din companii active in zona mobile vor prezenta cateva studii de caz, vorbind despre strategia si tacticile abordate si, nu in ultimul rand, despre rezultate obtinute.

Studiu de caz Murfatlar – Maia Novolan, Director General, Syscom Digital, Daniel Negrescu, Director marketing, Murfatlar

Campanie – Sticla de 1 milion, continuată cu Sticla cu report

– se câștiga o mașină Fabia/zi + premiul cel mare 1 milion de lei – premiile au fost acordate la OTV
Maximul de intrări – 15-20.000 de SMS-uri/zi

Aporturi – produsele în sine(atât brand-ul cât și premiile)

Reactivări – 29% din 350.000 de unici, din baza de date – adică 350.000 de numere de telefon au cumpărat sticla de vin și s-au reînscris în campanie

Acum ajungem la cifra cea mai apetisantă – 168% o cifră mare de profit pe investiție(ceea ce e enorm)

(am filmat o mică dezbatere despre calcularea ROI-ului, o să apară mai târziu pe blog)

Concluzia – premiile mari puse ca și componente de loializare au contribuit la succesul campaniei.

Studiu de caz Casino Palace – Andrei Frimescu, Marketing & PR Manager, Casino Palace, Alina Constantinescu, Marketing Coordinator, Casino Palace

A început cu o tombolă – un mic formular pe care ni l-au dat pe mese. Să vedem ce trebuie să facem.

20100513_055

Mai primim bilete dacă suntem activi – mă simt ca la școală/training. 🙂

Tombola 777 de care ne vorbesc cei de la Casino Palace e organizată în 7, 17 și 27 a lunii, pe care îi aduc prin SMS-uri.

Au recunoscut că au început cu mici greșeli de bază de date, în 2003, când erau pionieri în domeniu.

Trimit în medie 6000 de SMS-uri pe lună.

Rata medie de participare este de 23%

”Orient Express” – filmul de Sergiu Nicolaescu a fost filmat în Casino Palace.

Și Becali a fost vehicul de promovare la un momentu dat, în prime time, la știri.

PartyTv – interactiune TV – Dan Boabes, Director General, Simplus

Brief-ul – temeviziunea ATOMIC rebranded, cu buget mic, are nevoie de o campanie care să îi aducă audiență.

20100513_057

Ei sunt în spatele serviciului de modificare a vocii cu ajutorul unui calculator. 90% din utilizatori nu au recunoscut vocile prietenilor. Inclusiv un prieten de-al lui Dan și-a sunat nevasta, ea nu l-a recunscut și după 5 minute își dădeau întâlnire.

Un alt serviciu – on screen chat pe TV, cu SMS-uri care apar pe ecran – cu nickname pe care îl folosești direct prin SMS – 30.000 de utilizatori înregistrați.

Ei au pus la punct switter.com – care interconectează SMS – Yahoo Messenger – Twitter

Studiu de caz Petrom – Ana Bulgar, Online Communication Manager Petrom, Mugur Patrascu, Managing Partner, iLeo

20100513_058

Campania a fost destul de simplă – făceai un plin la benzinărie, apoi trimiteai un cod prin SMS. Obiectivul a fost să genereze consum repetat, similar cu Murfatlar. Au reactivat clienții care au participat doar o data, cu rata de răspuns de 33% în prima etapă, 21% în a doua etapă. Interesul scade, dacă nu câștigi 🙂

Au folosit geotargetare în jurul zonei de 100 de metri din jurul benzinăriei și au preluat utilizatorii care vorbeau la telefon în zona respectivă. Vodafone a livrat numerele de telefon, pe care apoi Petrom le-a folosit la campanie.

98.000 de oameni – primul val – 6,8% au răspuns prin MMS, 4,4% au răspuns prin SMS
65(nu li s-a trimis)x65.000(li s-a trimis) de oameni în valul 2 – 5,2% au răspuns prin MMS, 3,1% prin SMS, iar cei care nu au primit comunicare 1,3% rată de răspuns
apoi au trimis și la 65.000 valul 2 – rata de participare a crescut la 4,3% cu geotargetare

Studii de caz Nokia si Ursus – Aurora Enghis, Mobile Media Manager, ArboInteractiv

Ne povestește ce se poate face pe mobile. Și afișările + utilizatorii unici din rețeaua ArboMobile – unele contorizate de SATI, de MStats sau de Mobile Stats.

Campanie : Nokia – Ovi
pe Hi5.com – Quizz despre telefonul tau, personalizat în funcție de telefon. La final erai invitat să te înscrii în Nokia Ovi(app store-ul lor)

Campanie: Ursus – Drumul Tău
pe Hotnews.ro – mobile, interstițial – cu 3 afișări/unici/campanie, cu 7 tipuri de rezoluții pentru bannere, cu trimitere spre landing-ul Drumul Tău – în care poți să îți introduci povestea. – Rezultate : CTR 0,45% și 3500 unici

Cum să ai succes pe mobile – bannere, participare, interactivitate, viralitate, reactivare și mix-ul cu alte medii.

Update:
au fost 13 sesiuni, pe data de 13 Mai 🙂

8 thoughts on “Mobile Marketing Conference – live blogging”

  1. Pingback: Tweets that mention Mobile Marketing Conference – live blogging | Titus Blog -- Topsy.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *